Crohn & Colitis

Naast PDS (het prikkelbare darm syndroom) zijn er ook darmaandoeningen die daadwerkelijk ontstekingen geven. Bij de ziekte van Crohn kan het hele maag-darmstelsel ontsteken (ook wel ‘van mond tot kont’) en bij Colitis Ulcerosa zitten de ontstekingen in de dikke darm.

Er zijn ook ontstekingen die kunnen ontstaan vanuit uitstulpingen (divertikels), maar dat is dus weer wat anders.

Deze ontstekingsziekten zijn vaak lastig te bestrijden. Men weet niet zo heel goed wat de oorzaken zijn, maar duidelijk is wel dat ons ‘Westers’ voedingspatroon een grote factor is en daarnaast dat stress een mogelijke oorzaak is. Een gezonde voeding met niet te veel vlees, veel groente en fruit zou de klachten kunnen minderen. Een dieetadvies bij deze darmaandoeningen, net als bij PDS, moet echter individueel worden afgestemd. Een dieetadvies kan zeker wel een postief effect hebben op de klachten van de darmen maar ook op de vermoeidheid.

Momenteel ben ik meer bezig me te verdiepen in de voeding bij deze ontstekingsziekten, wat een complexe materie is! Er zijn wel diverse veelbelovende diëten en behandelingen in omloop en er wordt divers onderzoek gedaan. Maak eens een afspraak om de voeding op individuele basis te bekijken en eventueel aan te passen. Soms is een voeding vrij van bepaalde voedingsmiddelen effectief. Soms niet. Een van de diëten die zou kunnen helpen is het ‘SCED’ dieet of het SCD’ dieet. Breng altijd uw maag darm leverarts op de hoogte dat u naar de diëtist gaat en uw voeding (mogelijk) drastisch gaat wijzigen!