Divertikels zijn uitstulpingen in de dikke darm. De oorzaak is niet geheel duidelijk maar men denkt dat de ‘Westerse voeding’ een groot aandeel heeft bij het ontstaan van deze uitstulpingen. Het zijn zwakke plekken in de dikke darm (vaak vlakbij een bloedvaatje) en kunnen heel wat klachten veroorzaken.

Overigens komt de aandoening ook veel voor zonder klachten. Bij onderzoek aan de dikke darm (coloscopie) vindt men bij mensen >50 jaar zeer frequent divertikels.

De uitstulpinkjes kunnen veel klachten geven en in sommige gevallen kan er een ontsteking plaatsvinden. Dit heeft als waarschijnlijke oorzaak het te lang blijven zitten van de ontlasting op die plek waardoor er een bacteriële overgroei ontstaat en dus vaak ontstekingen. Een goede darmwerking is van belang.

Klachten van divertikels lijken erg op prikkelbare darm klachten. Vergelijk de klachten:

De klachten die horen bij divertikels zijn:

• pijn, vooral links in de buikregio
  • de pijn is langdurig aanwezig
  • de pijn verdwijnt meestal niet na toiletbezoek
  • diarree komt wat vaker voor dan obstipatie

De klachten die horen bij prikkelbare darm zijn:

• pijn komt meer in periodes
  • (buik)pijn is vaker over het hele buikgebied
  • de pijn verdwijnt na toiletbezoek
  • diarree en obstipatie kunnen beiden voorkomen

In beide gevallen kan een opgeblazen gevoel en veranderd ontlastingspatroon voorkomen.

De klachten kunnen worden verminderd met dieetadviezen. Dit zijn geen standaard adviezen en zijn niet bij iedereen gelijk. Vaak blijven er wat klachten over.

Neem contact op voor dieetadviezen.