Het zogenaamde ‘FODMAP’ dieet is een dieet die sinds een paar jaar gebruikt wordt bij bewezen prikkelbaar darm syndroom. Het is ‘overgewaaid’ vanuit Australië waar het zeer goede resultaten liet zien. In Nederland zijn diëtisten ook bezig om zich te verdiepen in dit dieet. Nu ik het dieet diverse malen heb geadviseerd, zie ik voor een groot deel van de cliënten goede resultaten hiervan. Dit geeft veel voldoening!

Het dieet komt er op neer dat een bepaalde periode (± 4 weken) diverse producten worden vermeden. Dit zijn koolhydraten (ofwel suikers of suiker-achtige verbindingen). Fodmap staat dan ook voor: Fermenteerbare, oligosachariden, disachariden, monosacharidenen and polyolen. Het komt bijvoorbeeld voor in groente en fruit, maar ook in bijvoorbeeld tarwe, andere granen en sommige zoetstoffen.

U kunt hier al van alles over vinden op internet. Ga echter niet experimenteren. Weglaten van bepaalde voedingsmiddelen kan tijdelijk niet zo’n kwaad, maar kan uiteindelijk gevolgen hebben voor de lange termijn (bepaalde tekorten). Daarnaast kan het zijn dat u er uiteindelijk  niet achterkomt wat precies de voedingsmiddelen zijn die de klachten geven. De introductie van de fodmap’s moet namelijk gestructureerd worden opgebouwd.

Het dieet wordt alleen toegepast wanneer hier aanleiding voor is. Soms is een eerste stap bij maagdarmklachten, het aanpassen van je huidige voeding, denk aan het eten van voldoende vezels, vocht en regelmatig eten en goed kauwen. Ook heeft beweging en stress invloed op darmklachten. Daarnaast moet de diagnose PDS goed worden vastgesteld.

Het dieet is in de beginfase behoorlijk streng, maar wordt later uitgebreid met bepaalde voedingsmiddelen. Op den duur weet je dus officieel welke producten je niet kunt verdragen.

Wilt u dit dieet proberen? Neem dan contact op.