Een voeding met ‘afwijkende’ samenstelling, staat natuurlijk al heel lang in de belangstelling. Mijn idee hierover was altijd sceptisch: wat gebeurt er als je stopt met het dieet? Nieuwe inzichten geven mij wel aanleiding om toch, in sommige gevallen, over te gaan op het ‘koolhydraat arme dieet’. Het is wel belangrijk om dit op een goede manier te doen, begeleid en bij bepaalde ziektebeelden liever niet (zoals bij hartfalen).

Na het doen van literatuuronderzoek en een cursus bij Harriët Verkoelen, ben ik zeer enthousiast over dit dieet! Kijk ook eens op haar website, zij heeft met veel succes mensen hiermee geholpen. Ze heeft ook een leuk boek geschreven met recepten: Harriet Verkoelen

Er zijn verschillende mogelijkheden: koolhydraatbeperkt, koolhydraatarm, of streng koolhydraatbeperkt. Dit heeft veel consequenties voor de voeding en kan niet zomaar door iedereen gevolgd worden. Er zijn wat voorwaarden aan verbonden, onder andere dat u ook inzicht heeft in de samenstelling van de voeding (eiwit, vet, koolhydraten) en u een beetje kunt inschatten hoeveel u eet en dat u een beetje kunt rekenen.

Wanneer zou je bijvoorbeeld een koolhydraatarm dieet kunnen volgen?

– wanneer u veel afvalpogingen heeft gedaan en nu lukt het (ondanks caloriebeperking) echt niet meer

– bij slecht ingestelde diabetes

– wanneer u op het punt staat insuline te ‘moeten’ spuiten.

Een dergelijk dieet beginnen, vergt altijd overleg met de diëtist, praktijkondersteuner/diabetesverpleegkundige en de arts.

Bekijk de verkorte informatie over het koolhydraatarm dieet op deze download: Koolhydraatarm-jaofnee

Neem contact op voor meer informatie.