Darmbacteriën

Het woord microbioom wordt gebruikt voor de bacteriën in het maagdarmstelsel. Het wordt wel eens darmflora genoemd, maar dat is niet juist, flora is immers plantaardig.
Er komt steeds meer informatie vrij rondom dit onderwerp. Dit is interessant en veelbelovend.
Ik ben hierover ook aan het inlezen waardoor ik zelf interessante dingen leer. Het blijft leuk die voeding!

Enkele weetjes rondom de bacteriën vindt u op deze pagina. Deze wordt ook regelmatig geupdated.

  • Je hebt ongeveer 1,5 kilo bacteriën in je darm
  • Het aantal bacteriën ligt rond hetzelfde aantal als je cellen in je lichaam hebt
  • Er zijn wel 100 soorten bacteriën in de darm, er zijn verschillende soorten ‘stammen’  die weer worden onderverdeeld.
  • Zo’n 30% is pas geïdentificeerd en van een deel weet men de functie
  • De bacteriën hebben invloed op de gezondheid van de darmen en het immuunsysteem
  • Tijdens je geboorte en in de eerste 5 jaar ongeveer, bouw je je bacterie-kolonie op; bepaalde gezondheidsproblemen in de jonge jaren kunnen hier dus in verstoren
  • Andere voeding, zorgt voor andere bacteriën, maar als je weer terugkeert naar je normale voeding, komt die andere samenstelling weer terug
  • Vezels zijn essentieel voor een goede microbioom
  • Bacteriën hebben elkaar nodig
  • Het gebruik van probiotica (‘goede bacteriën’) hebben een gunstige invloed op de klachten die je krijgt bij het gebruik van antibiotica. Er zijn een aantal vrij goed bewezen merken.
  • Mensen met overgewicht hebben andere bacteriën dan mensen zonder overgewicht. Maar is dit een oorzaak of gevolg??
  • Ouderen die thuiswonen hebben een gunstiger microbioom dan mensen in verpleeghuizen.

Meer weten of klachten van de darmen? Neem eens contact op.

Menu