Pitten en Zaden.. moderne toevoegingen aan shakes, smoothies en in de yoghurt. Maar wat zit er eigenlijk in?

Lijnzaad, ook wel ‘vlaszaad’ wordt gebruikt voor het maken van linnen! Het wordt echter ook gebruikt als structuurmiddel in meergranenbrood en je kunt het zo kopen. Het bevat veel goed vet en heeft de neiging om heel veel water te binden, waardoor het geschikt is bij obstipatie. Let op: neem niet grote hoeveelheden en het liefst ‘gebroken lijnzaad’ (dus niet gemalen) in verband met het vormen van het giftige cyanide in het lichaam.

Chiazaad is een plant die veel in Mexico gebruikt wordt. Het bevat veel goed vet en vezels. Het is erg voedzaam. Daarnaast zit er onder andere calcium en fosfor in.

Zonnebloempitten komen natuurlijk van de zonnebloem en zijn lekker door de sla bijvoorbeeld. Ze worden ook gebruikt voor de structuur in brood. Er kan een schil omheen zitten, dan moet je ze dus pellen. Wanneer je de schil eet en het teveel gebruikt, kun je ernstige obstipatie krijgen! Het wordt veel gebruikt in de mediterrane landen en in Nederland gebruiken Turkse mensen het veel als snack! Soms zit er zout op.. let daar op!

Hennepzaad: jawel, het bekende hennep, je kunt het zaad eten, hier zit veel olie in. Van de vezels wordt ook touw gemaakt en van de houtachtige delen stro. En van de bladeren geestverruimende middelen :-). Soms wordt het gebruikt in glutenvrije producten.

Kijk voor meer informatie en samenstelling hier: http://www.dietist-langedijk.nl/wp-content/uploads/Enkele-pitten-en-zaden.pdf

Menu