Snel afvallen? Dat kan wel, maar de kans dat u weer aankomt is zeer groot. Probeer zo normaal mogelijk af te vallen, dus een goede, gezonde basisvoeding met af en toe wat extra’s. Het is belangrijker om eens te kijken naar uw gedrag, dan dat u heel krampachtig allerlei dingen gaat weglaten. Waarom eet u die ‘extraatjes’? Eet u onbewust? Eet u snel? Geniet u eigenlijk wel van het eten? Verveelt u zich misschien? Als u hier eens over nadenkt, krijgt u meer inzicht in uw voedingsgedrag. Soms is dat best confronterend en ook zeer moeilijk te veranderen. Probeer eens de volgende ‘trucjes’:

– Heeft u veel automatismen?
Ga eens op een andere plek zitten of spreek met uzelf af om alleen aan tafel te eten. Ook spullen op een andere plek leggen helpt. Hang ook eens een briefje in de kast met “nee”. Het lijkt misschien kinderachtig, maar zo haalt u wel die automatismen er uit.

– Bent u moe, verveelt u zich of gaat u uit boosheid eten?
Doe wat uw lichaam u ingeeft, als je moe bent, moet je toch uitrusten??

– Kunt u niet stoppen na 1 koekje?
Dat is niet zo vreemd, u heeft dan de smaak te pakken… U kunt er beter zo min mogelijk aan beginnen. Neemt u toch iets, let dan op de kalorieën van een product (50 kcal voor een koekje is aardig). Wilt u geen tweede nemen, leg het dan weg of koop koekjes die minder lekker zijn. Dit blijft voor velen een heikel punt! Overigens is het zo dat u minder behoefte aan snoep en zoet krijgt, als u wat langer zonder zoet ‘leeft’.

Kunt u het zelf niet, stopt u snel of komt u weer aan? Maak eens een afspraak.

U kunt bij mij ook uw vetpercentage laten meten (zogenaamde ‘vierpuntsmeting’). Leuk wanneer u begint met sporten en afvallen.

Bereken hier uw BMI: BMI meter

Slideshow over welke invloeden er zijn op het overgewicht: Overgewicht-complexe-materie

Wilt u het officiële filmpje zien wat hierbij hoort? Kijk hier: youtube overgewichtfilmpje

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *